بررسی پرکاربرد ترین انواع میکرومترها

میکرومتر یا ریزسنج وسیله ای است که به جهت اندازه گیری های خاص در صنایع مختلف استفاده می شود. این دستگاه ها در انواع و مدل های مختلف به بازار عرضه می شوند. هر یک از انواع میکرومتر ها دارای ویژگی های به خصوصی هستند که کار اندازه گیری را در بخش های مختلف صنعت، انجام می دهند.

میکرومتر ها به طور کلی به دو دسته ی میکرومتر های داخلی و میکرومتر های خارجی تقسیم می شوند. تفاوت این دو مدل در این است که، میکرومتر های داخلی برای اندازه گیری داخل تجهیزات به کار می روند و میکرومتر های خارحی برای اندازه گیری قسمت های خارجی تجهیزات مورد استفاده قرار می گیرند.

در ادامه ی این مقاله به بررسی مدل های مختلف میکرومتر ها خوهیم پرداخت و به شرح هرکدام از این دستگاه هارا به طور مختصر می پردازیم.

Plate micrometer

بشقابی:

میکرومتر های بشقابی به این دلیل بشقابی نامیده شده اند که ظاهری متفاوت نسبت به اغلب میکرومتر ها دارند، این دسته از میکرومتر ها برای کنترل، تنظیم و اندازه گیری چرخ دهنده ها در تجهیزات مختلف بکار می روند.

Micrometer depth gauge

میکرومتر عمق سنج:

عمق سنج ها برای اندازه گیری تجهیزاتی که دارای عمق هستند، حفره ها و سوراخ ها استفاده می شوند. این نوع میکرومتر ها دارای تجهیزات جانبی مبتنی بر میله هایی با سایز های مختلف هستند که کار اندازه گیری حفره های ابعاد مختلف را به عهده دارند. عمق سنج ها ظاهری میله ای یا استوانه ای دارند که به واسطه ی آن می توانند ارتفاع قطعات مختلف را اندازه گیری نمایند.

V shaped micrometer

میکرومتر فک جناقی:

میکرومتر فک جناغی، همانطور که از نام آن پیداست دارای فک هایی ثابت و به شکل جناغ هستند که به عنوان میکرومتر های v شکل نیز شناخته می شوند. از میکرومتر های جناغی در اندازه گیری قطعاتی که دارای شیار هستند استفاده می شود. این قطعات می توانند دستگاه هایی مانند چرخ دنده مارپیچ یا تیغه فرز مته باشند.

Micrometer with spherical fixed jaw

میکرومتر با فک ثابت کروی:

میکرومتر های مبتنی بر میکرومتر های فک ثابت کروی، مانند نامشان از فک ثابت و گرد تشکیل شده اند و بیشتر برای اندازه گیری مرکز تجهیزات لوله ای و حفره ای، تا لبه ی آنها استفاده می شوند. این دسته از میکرومتر ها دارا طراحی عمودی شکلی هستند که استفاده از آن برای کاربر آسان تر باشد.

Twin micrometer jaw limit

میکرومتر فک دو قلو حدی:

میکرومتر فک دو قلو حدی دستگاهی تشکیل شده از دو میکرومتر می باشد که سرعت انجام اندازه گیری را بالا می برند. همچنین از میکرومتر فک دو قلو حدی برای اندازه گیری حدی تجهیزات استفاده می شود.

 

میکرومتر دو فکه و سه فکه:

این دسته از ابزارهای اندازه گیری از فکهایی قوس دار و یا فک هایی با قطر کوتاهتر از سایر مدل های تشکیل شده اند. میکرومتر های دو فکه و سه فکه اغلب برای اندازه گیری سوراخ ها و شیار ها مورد استفاده قرار میگیرند و فک های آنها به راحتی داخل شیار ها تنظیم می شوند.

Micrometer sheet

میکرومتر ورق:

ورق ها به جهت اندازه گیری صفحه هایی است که قطر بزرگ و طول کوتاهی دارند بکار برده می شود.

screw Micrometer

میکرومتر پیچ:

میکرومتر های پیچ، از انواع دستگاه های اندازه گیری هستند که دارای فک های قابل تعویض می باشند. همانطور که از نام آنها پیداست برای اندازه گیری پیچ ها بکاربرده می شوند. می توانید به دلیل تعویض پذیری فک های آنها، از میکرومتر های پیچ برای اندازه گیری پیچ های مختلف استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه