Inside gauge

میکرومتر ها به طور کلی به دو دسته ی میکرومترهای داخل سنج و میکرومترهای خارج سنج طبقه بندی می شوند. Bore Gauge یا میکرومتر داخل سنج ابزاری است که برای اندازه گیری داخل حفره ها و محیط های گود و عمیق ازآن استفاده میشود.

انواع مختلفی از بورگیج ها وجود دارد. به طور کلی دو نوع رایج داخل سنج هارا می توان به دو دسته ی داخل سنج ساده و دیجیتالی تقسیم کرد. بورگیج های سه سندان را میکرومتر داخل سنج نیز می نامند این داخل سنج ها قابلیت بازخوانی دیجیتال یا آنالوگ را شامل می شوند و نسبت به سایر نمونه ها پرکاربرد تر می باشند. همچنین این دسته از داخل سنج ها به صورت دقیقتر داخل حفره تنظیم می شوند. نوع بورگیج های رایج تر و ارزان تر، دارای دو سندان هستند و دقت آنها کمی پایین تر از داخل سنج های دیجیتالی می باشد.

دسته ی سومی از داخل سنج ها نیز وجود دارند که از سایرین کم کاربرد تر هستند، این دسته پلاگین سنج نامیده می شوند. پلاگین سنج ها ساده ترین نوع بورگیج ها هستند و دارای یک پلاگین با اندازه کمی متفاوت در انتهای دستگاه می باشند. داخل سنج های دیجیتالی از صفحه شماره گیری یا بازخوانی دیجیتالی برای نشان دادن عرض داخلی یک حفره استفاده می کنند.

بورگیج ها طیف وسیعی از دستگاه های اندازه گیری را تشکیل می دهند که به عنوان یک ابزار اندازه گیری از راه دور، برای اندازه گیری حفره ها و عمق ها استفاده می شوند.

Inside gauge 2

نحوه ی اندازه گیری با داخل سنج یا بورگیج

هنگامی که یک داخل سنج درحفره ای که نیاز به اندازه گیری دارد، وارد می شود؛ قطعات کوچکی به نام سندان برای تعیین قطر، به بیرون متصل میشوند.

گام اول

بورگیج ها یا داخل سنج ها را با چرخاندن انتهای خمیده دسته می توان در محل مورد نظر قفل کرد، این عمل برای ایجاد مقدار کمی اصطکاک انجام می شود. برای استفاده از این دستگاه ها باید اندازه آن را هنگام وارد کردن داخل حفره یا گودال کوچک کرده و هنگامی که در آن قرار گرفت به آرامی اندازه ی آن را کمی بزرگتر کرد تا دستگاه در محل مورد نظر قفل شود. سپس باید دسته را به طرف دیگر تکان داد، به طوریکه به آرامی دسته را در طول سوراخ به طرف دیگر حرکت داده شود. تکان دادن، داخل سنج را با محور حفره هماهنگ می کند و حرکت دسته به طرف دیگر حفره، سبب می شود تا دستگاه قطر دقیق حفره را اندازه بگیرد. این عمل دو سندان را در جایی فشرده می کند که بعد از بیرون کشیدن از حفره  قفل می شوند.

گام دوم

سپس باید داخل سنج را برداشته و با کمک میکرومتر، اندازه ی بدست آمده را مشاهده کرد. هنگامی که اندازه گیری را انجام می دهید، سر داخل سنج را به اطراف بچرخانید تا از اندازه ی بدست آمده اطمینان حاصل کنید. کمی تمرین در کار با این دستگاه، به شما در انجام اندازه گیری های دقیق تر و بهتر سرعت می بخشد. اندازه گیری حفره ها و عمق ها، در بعضی صنایع مانند آزمایشگاه های سیلندر، اندازه گیرهای حفاری و … بسیار پر کاربرد است و نیاز به دستگاه هایی با دقت بالا دارد تا خطاهای انسانی را تا حدی پوشش دهند.

در نمونه های رایج داخل سنج ها که داخل سنج های دیجیتالی می باشند، یک میکرومتر داخلی یا ورنیه، حفره را مستقیماً اندازه می گیرد. این داخا سنج ها دارای سه سندان متقارن هستند که از بدنه آن بیرون زده و به مکانیسم شماره گیری یا میکرومتر متصل می شوند. چرخاندن دسته، سندان را با توجه به اندازه گیری ها به داخل یا خارج حرکت می دهد. این دکمه معمولاً دارای مکانیزم لغزش است تا خطای انسانی را کاهش داده و از طرفی اطمینان اندازه گیری ها را افزایش دهد.

دستگاه های داخل سنج دیجیتالی هم از لحاظ قیمت نسبت به سایر دستگاه ها به صرفه تر هستند و هم برای استفاده در زمینه ها و صنایع مختلف ساده تر می باشند. این دستگاه ها بهترین انتخاب برای اندازه گیری قطر حفره های عمیق می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه