l1

بررسی میکرومترهای شیارسنج و انواع آنها

امروزه میکرومترها در مدلهای متنوعی وجود دارند و هرکدام از این دستگاه های اندازه گیری در محیط های مختلفی کاربرد دارند. یکی از پرکاربردترین میکرومترها در صنعت، میکرومتر شیارسنج است. میکرومتر شیارسنج ابزاری دقیق است که برای اندازه گیری شیارها، فرورفتگی ها و داخل حفره ها با دقت بالایی طراحی شده است. این ابزار قادر است چهار نوع اندازه گیری مختلف را انجام دهد. این چهار نوع عبارتند از اندازه گیری خارجی، اندازه گیری داخلی، اندازه گیری لبه به لبه ی قطعه و اندازه گیری انتها به لبه ی قطعه. ظاهر این دسته از میکرومترها به صورتی طراحی و ساخته شده، که بتواند به آسانی وارد حفره های داخل قطعات و تجهیزات شود و قادر به اندازه گیری داخل شیارها باشد.

میکرومترهای شیارسنج دارای ظاهری میله ای با طراحی خاص هستند که همین ظاهرآنها وجه تمایزی بین میکرومترهای شیارسنج و میکرومترهای خارج سنج، میباشد. در میکرومترهای شیارسنج، وظیفه ی اندازه گیری شیار به عهده ی دو فک پولکی شکل می باشد که در طرفین دستگاه قرار گرفته اند.

اندازه گیری به وسیله ی میکرومتر شیار سنج به این صورت است که هنگام اندازه گیری یک سیلندر که سه شیار در داخل آن برای جای گرفتن رینگ های فلزی تعبیه شده، می توان میکرومتر شیار سنج را در داخل آن جای گذاری کرده و فاصله ی بین دو شیار، پهنای آنها و یا فاصله ی بین دیواره های هر شیار را اندازه گیری کرد. همچنین با استفاده از این دستگاه اندازه گیری، قادر خواهید بود تا قسمت های مختلف جای رینگ پیستون موتور را نیز اندازه گیری کنید.

اندازه گیری های انجام شده توسط میکرومتر شیارسنج  پایدار و دقیق در نظر گرفته میشود و عمدتاً احتیاجی به کالیبراسیون مجدد نخواهد بود مگر اینکه درخواست خاصی توسط کاربر انجام شود.

تفاوت و شباهت میکرومتر شیار سنج با سایر میکرومتر ها

میکرومترهای شیارسنج برخلاف دیگر میکرومترها، هم قادر به اندازه گیری داخل قطعات هستند و هم میتوانید برای اندازه گیری خارج قطعات ازآنها استفاده کنید. بنابراین هنگام خرید میکرومتر شیارسنج باید در نظر داشته باشید که میکرومتری به عنوان شیار سنج داخلی یا شیار سنج خارجی وجود ندارد و همه ی میکرومتر های شیارسنج قادر به اندازه گیری داخل، خارج و یا ترکیبی از داخل و خارج یک شیار هستند. وجه شباهت میکرومتر های شیار سنج با سایر میکرومتر ها این است که، این دستگاه های اندازه گیری مانند سایر دستگاه ها دارای بازه های معینی برای اندازه گیری هستند و هنگام تهیه ی این دستگاه باید به بازه و واحد اندازه گیری هر یک توجه داشته باشید.

رایج ترین نوع میکرومتر شیارسنج

یکی از رایج ترین میکرومتر های شیارسنجی که در بازار وجود دارد، میکرومتر های تیغه ای نام دارند. این دسته از میکرومتر های شیار سنج دارای فک هایی به شکل تیغه های تخت هستند. فک های میکرومتر های شیار سنج تیغه ای از نظر طول، زاویه، ضخامت و حداقل ضخامت و … با یکدیگر متفاوت هستند و به همین دلیل در دسته بندی های متنوع تقسیم می شوند. ازموارد کاربرد میکرومترهای تیغه ای میتوان به اندازه گیری شیارهای روی قطعات، جای خار سفت ها و جای خار چشمی اشاره نمود.

نوع دیگری از میکرومتر های شیار سنج وجود دارد که به آنها میکرومتر های شیار سنج سوزنی گفته می شوند. این میکرومتر ها نیز در مدل های مختلفی وجود دارند اما از لحاظ کربرد، مانند سایر میکرومتر های شیار دار عمل میکنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه