Micrometer

میکرومتر از ابزار های دقیق اندازه گیری می باشد؛ این وسیله در مدل ها و انواع مختلف، توسط برند های معتبر سراسر جهان ساخته می شوند. میکرومتر ها از گوناگونی زیادی برخوردار هستند؛ به عنوان مثال میکرومتر داخل منبع، اندازه گیری سطح داخلی اجسام را انجام می دهد و یا میکرومتر خارج سنج، قادر به اندازه گیری سطح خارجی اجسام است.

از طرفی خود میکرومتر ها نیز از اجزای متنوعی تشکیل شده اند؛ این دستگاه ها عمدتا از دو قسمت ثابت و متحرک شکل می گیرند. قسمت ثابت عبارت است از:

  • فک ثابت میکرومتر
  • خط کش یا استوانه ی متحرک
  • کمانه
  • ضامن نگهدارنده

و قسمت های متحرک عبارتند از:

  • فک متحرک میکرومتر
  • غلاف
  • پیچ جغجغه

حفظ ثبات هر جسمی که با میکرومتر اندازه گیری می کنید بسیار مهم است. جسم باید به موازات فک ها نگه داشته شود و هنگام اندازه گیری فشار مداوم اعمال شود.

میکرومترهای دیجیتال دارای مدارهای الکتریکی هستند که امکان اندازه گیری دیجیتال و خواندن دقیقتر را فراهم می کند. در این دسته از میکرومتر ها اندازه گیری به وضوح بر روی صفحه LCD نمایش داده می شود.

Micrometer 1

چرا از میکرومتر استفاده کنیم؟

میکرومترها مخصوص اندازه گیری اجسام بسیار کوچک طراحی شده اند. آنها امکان اندازه گیری بسیار دقیق هر جسمی را فراهم می کنند. دقت ریزبندی اندازه گیری میکرومتر ها اغلب از یک صدم 0.01 تا یک هزارم 0.001 میلیمتر می باشد. می توان از انواع استاندارد میکرومتر برای اندازه گیری دقیق اقلام نظیر طول، عمق و ضخامت کمتر از یک سانتی متر استفاده کرد. با این حال، برخی از مدل های میکرومتر پیشرفته وجود دارد که اندازه گیری های دقیق تری نیز انجام می دهند. قابلیت حمل و سهولت استفاده از میکرومتر ها، تنها چند مورد از مزایای کلیدی میکرومترها هستند.

i

طرز خواندن اندازه گیری ها از روی میکرومتر

خط کش یا استوانه ی مدرجی که روی میکرومتر های مکانیکی وجود دارد؛ درواقع اصلی ترین بخش اندازه گیری در این دستگاه ها هستند. خط کش میکرومتر دارای تقسیم بندی هایی افقی است که این تقسیم بندی ها در بالای خط افق قرار میگیرند. فاصله ی بین تقسیم بندی های افقی بالایی، غالبا یک میلیمتر است.

پس از آشنایی با تقسیم بندی های بالایی، نوبیت به بررسی تقسیم بندی های پایینی خط کش میکرومتر میرسد. تقسیم بندی های پایینی این خط کش، با فاصله ی نیم میلیمتر از هم، شکل گرفته اند. تقسیم بندی های نیم میلیمتری استوانه ی مدرج، متحرک هستند. از طرفی، ورنیه ی دستگاه نیز به 50 قسمت مساوی تقسیم بندی شده است.

برای خواندن اندازه گیری، پس از اندازه گیری قطعه ی مورد نظر، آخرین خطی که زیر ورنیه است؛ اندازه ی بدست آمده ی جسم را نشان می دهد. برای خواندن دقیق اعشار نیز، به عدد به بدست آمده بر روی غلاف دقت می کنیم.

باید دقت داشته باشید که قبل از خواندن اعداد، میکرومتر سالم باشد و قطعه ی مورد نظر نیز کاملا فیکس شده باشد. همچنین در هنگام خواندن اندازه گیری، میکرومتر را کاملا مقابل چشمان خود قرار دهید تا دقیق تر متوجه آن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

درحال بارگذاری ...
بستن
مقایسه